Metodele de predare-invatare in invatamantul prescolar


Metodele de predare-învăţare în învăţământul preşcolar şi metodicaactivităţilor de educare a limbajului


În grădiniţă, ca şi în la celelalte niveluri ale învăţământului, metodelede învăţare fac parte din activitatea comuna a personalului didactic si a copiilor educaţi.În afara de eficienţa limitată, concretizată la un moment dat în dobândirea anumitor scopuri si de economia de timp si de mijloace necesare educaţiei, metodele suntimportante si pentru ca vor genera atitudini pozitive fata de propria educaţie, fata deeducaţia organizata, sistematica, in general, precum si pentru ca vor iniţia un stil cognitivdominant, mai mult sau mai puţin productiv, mai mult sau mai puţin aducător de rezultatesi satisfacţii, ceea ce constituie aporturi formative majore.

Metoda:

termenul derivă etimologic din cuvintele greceşti

metha

(către, spre ) şi

odos

( cale, drum ). Astfel, în didactica, termenul ar putea avea sensul de

drum careconduce

la atingerea obiectivelor educaţionale, cale parcursa de profesor pentru a leînlesni elevilor descoperirea unor instrumente de lucru proprii. George Vaideanu aminteacâteva trăsături ale metodei şi anume:


este selecţionată de cadrul didactic şi aplicată în lecţii şi activităţi extraşcolare;


se foloseşte sub formă de variante sau procedee în funcţie de nivelul, intereselesau trebuintele elevilor, având ca scop asimilarea temeinica a cunoştinţelor;


aduce o mai bună cooperare cu elevii .Aceasta este una dintre cele trei accepţiuni dominante, celelalte doua referindu-sela un curent pedagogic care încearcă să promoveze anumite finalităţi educative ( deexemplu, metodele tradiţionale sau metodele active ) si un tip de activitate ce permiteanumite achiziţii si dezvolta anumite capacităţi ( metoda proiectelor, învăţarea programată ).Metodele nu au valoare fixă, ci capătă valoare prin eficienta cu care conducactivitatea subiectului spre un obiectiv, în condiţii date.. Procesul de educatie fiind foartedivers, necesită, în ansamblul său, metode diferite, fiecare utilă în anumite situaţii,1

singura sau în asociaţie, şi nepotrivită în alte situaţii. Pentru obiective restrânse, punctualeşi în condiţii date, este de obicei mai utilă o anumită metodă. Pentru obiective complexese apelează la strategii didactice, adică la ansambluri in care metode diferite îşicompletează reciproc efectele şi constituie un demers coerent de educare.Conform datelor psihologiei şi pedagogiei, strategiile cele mai eficiente deînvăţare au ca metode centrale metodele active care solicita cel mai mult descoperireanoilor cunoştinţe de către copilul însuşi. Aceste metode le vor subordona, deci, pe toatecelelalte în procesul de învăţământ. Toate aceste modalităţi de intervenţie ale metodelor în evoluţia copilului constituie în argumente în favoarea alegerii cu discernământ ametodelor de educaţie. Dirijarea foarte riguroasa a întregii activităţi a acestuia este unexces, este dăunătoare. Activitatea independentă a copilului devine tot mai productivă,inclusiv prin adoptarea de metode adecvate, dar copilul nu poate învăţa singur tot ce poate si este necesar să înveţe. Trebuie deci stabilit raportul just între metodele educative,dirijate, si cele ale activităţii educative independente. Educatoarea va dirija pe copiii prinmetode adecvate pentru înţelegerea a ceea ce este foarte important si dificil pentru ei încunoaştere, în momentul respectiv. În rest, dirijismul si activitatea independentă acopilului se vor îmbina în proporţii considerate utile atât de educatoare, cât şi de copil.În învăţământul preşcolar se folosesc variante simple, în curs de constituire aletuturor metodelor folosite în procesul de învăţământ în general: observaţia spontana,observaţia dirijata de adult, observaţia după un plan simplu, algoritmic, învăţat deja;demonstraţia; modelarea; experienţa dirijata; lucrarea practica; proiectul doar in formesimple si dirijate; explicaţia, ca argumentare si raţionament logic, ca descriere,caracterizare, definiţie, naraţiune; conversaţia euristica si de verificare; activitatea cucartea; exerciţiul dirijat si independent. Prin toate metodele se urmăreşte eficienţa încunoaştere, participarea activa, creatoare a copilului, întreţinerea curiozităţii şi a plăceriide a cunoaşte şi însuşirea metodelor folosite dirijat pentru a fi preluate si independent.Pentru a alege metodele potrivite într-o anumita situaţie de învăţare, cadruldidactic trebuie sa ţină seamă de factorii obiectivi şi de factorii subiectivi. Factoriiobiectivi se referă la obiectivele educaţiei si la logica internă a ştiinţei din cadrul căreiasunt selectate informaţiile transmise. Factorii subiectivi se refera la contextul uman şisocial, personalitatea profesorului, psihologia elevilor şi a colectivului de elevi.2

Metodele pedagogice derivă din metodele de cercetare sau ştiinţifice, dar între eleexistă o deosebire esenţială. În timp ce metodele de cercetare ajuta la descoperirea propriu-zisa a cunoştinţelor, la producerea si elaborarea lor într-o forma ştiinţifică,metodele pedagogice ajuta la prezentarea si transmiterea acestor cunoştinţe si ajuta eleviisa le redescopere ca pe adevăruri noi, deşi ele sunt deja parte integranta a experienţeiumane.DEEF ( 1994 ) precizează că în definirea metodelor pedagogice se reunesxc treiserii de date eterogene ( pp.. 662-663 ):a)

Polul axiologic

– al valorilor pentru care le promoveaza; b)

Polul stiintific

– al achiziţiilor ştiinţifice, psihologice, sociologice, lingvistice etc. pe care se sprijină; de exemplu, metodele active sunt o operaţionalizare aconstructivismului piagetian.c)

Polul praxiologic

–reprezentat de dimensiunea mijloacelor si instrumentelor mobilizate pentru o acţiune eficienta.O bună metoda pedagogică presupune un echilibru între cei trei poli.Metoda îndeplineşte în cadrul procesului de învăţământ mai multe funcţii( Cerghit,

op. cit.,

p. 64 ):


Funcţia

cognitivă,

prin intermediul căreia elevul are acces, sub supravegherea profesorului, la valorile cunoaşterii umane.


Funcţia

formativ-educativă

are în vedere realizarea în practică a valenţelor formativ-educative ale procesului de învăţământ, îndeosebi este vorba despre metodeleactiv-participative.


Funcţia

motivaţionala

, prin care se urmăreşte trezirea şi dezvoltarea curiozităţiiîn procesul de cunoaştere.


Funcţia

instrumentală

sau

operaţională

sugerează ca metoda mijloceşteatingerea obiectivelor urmărite.


Funcţia

normativă

, de optimizare a acţiunii prin intermediul căreia,subordonându-se acţiunii, metoda garantează într-o anumită măsură o acţiune eficientă,arată modul

cum

trebuie să se procedeze în anumite situaţii concrete.3

Profesorul Ioan Cerghit defineşte metoda ca ,, o cale eficientă de organizare şiconducere a învăţării, un mod comun de a proceda care reuşeşte într-un tot familiar eforturile profesorului şi ale elevilor săi .’’ (

ib.,

p. 63 ).

Principalele metode folosite în grădiniţă sunt: observaţia, demonstraţia,exerciţiul, conversaţia, descrierea, naraţiunea, activitatea cu cartea.

Observaţia

Cunoştinţele preşcolarului fiind sărace şi superficiale, baza intuitiva a cunoaşteriieste indispensabila. În asociaţii, analogii, activitatea este mult mai eficientă dacă existătermeni de referinţă concreţi, care să-i readucă în memorie anumite cunoştinţe, care să-isugereze soluţii de rezolvare şi să-i dea posibilitatea de a se corecta prin confruntareaafirmaţiilor cu realitatea. În evoluţia percepţiei copilului sunt importante atât maturizarea,cât şi experienţa. Un preşcolar care nu a avut ocazia sa ,,citească’’ imagini va descifrasumar o imagine. Percepţia nu se dezvoltă independent, ci este integrata in ansambluldezvoltării personalităţii.

Observaţia constă în urmărirea independentă, premeditată,intenţionată, cu scop, realizată planificat şi sistematic uzând, dacă este nevoie, deinstrumente tehnice

.

Educatoarea poate influenţa calitatea observaţiei prin:-expunerea de subiecte care pot capta atenţia preşcolarului;-întreţinerea interesului de cunoaştere;-organizarea unor condiţii materiale propice observaţiei;-dirijarea activităţii prin cuvânt;-propunerea de activităţi de fixare a rezultatelor;-acordarea timpului necesar pentru observaţie;-valorificarea cunoştinţelor obţinute prin observaţie în explicaţii,conversaţie.În cadrul activităţilor de educare a limbajului din grădiniţă, observaţia ca metodaeste folosită în mod preponderent în cadrul lecturilor după imagini, povestiri create,repovestiri, jocuri didactice si jocuri-exerciţiu, cum ar fi: ,,Ce ştii despre mine?’’, ,,Cineface?’’, ,,Eu spun una, tu spui multe’’ etc.4

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu